خط کامل فرآوری و بسته بندی خرما و فرآورده های خرما

راه اندازی خط بسته بندی ، فرآورده های خرما

مختصری در مورد خرما

یکی از انواع خرمای ایرانی خرمای مضافتی است که آن را را شاید بتوان یکی از خوش طعم ترین و دلچسب ترین انواع خرمای جهان دانست.

 این خرما بیشتر به صورت رطب مورد استفاده قرار می گیرد .

این خرما که دارای رنگ مشکی جذابی می باشد رطوبتی بین ۱۵% الی ۳۵% بسته به زمان برداشت از درخت و محل کاشت آن دارد .

اندازه دانه های آن معمولا” بین ۵/۲ الی ۵/۴ سانتیمتر بوده و دارای گوشت کافی و مطلوب می باشد.

مرغوب ترین و خوش طعم ترین نوع خرمای مضافتی در شهرستان بم واقع در جنوب شرقی ایران پرورش می یابد .

سطح زیر کشت این خرما در شهرستان بم و حومه در حدود ۲۸ هزار هکتار بوده که ۵ هزار هکتار آن نخلهای جوان غیر بارور می باشند

از این مقدار سالیانه در حدود ۱۲۰،۰۰۰ تن برداشت می گردد.

مناطق دیگر کاشت این خرما در ایران، جیرفت و کهنوج در استان کرمان، و سراوان و ایران شهر در استان سیستان و بلوچستان می باشد.

خرمای مضافتیطعم عالی و رنگ سیاه آن سبب مخاطب پذیری زیادی شده است. این خرما را در بم کرمان زیاد می بینیم و در واقع خرمای مضافتی بم، مهم ترین خرماهای بازاری کشور را شامل می شود. تهرانی ها، خرمای مضافتی را بیش از سایر خرماها مصرف می کنند.

خرمای زاهدی

در مناطق خرما خیز جنوب، در سطح وسیع کشت می شود. خاصیت انبار داری خوب و حمل و نقل آسان آن سبب شده تا خرمای زاهدی مخاطبان زیادی در سراسر کشور و حتی آن سوی مرزها داشته باشد.

خرمای برهی

خرمای برهی از عراق است و در ایران نیز کاشت می شود. دیر رس است و مقاومتی در برابر رطوبت از خود نشان نداده است. رنگ خاص خرما که کهربایی تا قهوه ای متمایل به قرمز است، جلوه خاصی به این خرمای ایران داده و البته چسبندگی کلاهک به میوه کم است.

خرمای خاصویی

خرمای خاصویی را اکثرا مردم نمی شناسند. اما از مهم ترین ارقام کشاورزی بهبهان در استان خوزستان به شمار می رود و مرغوب و شیرین است. خرمایی خاص برای مخاطبانی خاص!

خرمای خضراوی

خرمایی از دیار عراق و بیش ترین سطح زیر گشت در خوزستان را بعد از خرمای سعمران دارد. از جمله خرماهای زود رس و نرم به شمار می رود و هسته بیضی شکل با رنگ قهوه ای کم رنگ، با میزان چسبندگی هسته به میوه کم دارد.

خرمای گنطار

گنطار یکی از مرغوب ترین خرماهای صادراتی استان خرما خیز ایران یعنی خوزستان است. قابلیت نگهداری بالا و مخاطبان زیاد در خارج از کشور سبب شده تا اکثرا این محصول به بازارهای هدف صادر شود.

خرمای پیارم

یکی از خوش مزه ترین خرماهای نیمه خشک ایران و جهان تولید می شود که مخاطبان جهانی دارد.
این خرما دارای ویتامین ب ۱ و ب ۲ و مواد معدنی کلسیم، پتاسیم، فسفات، منیزیم و آهن است

خرما پس از شستشو و درجه بندی از نظر اندازه و کیفیت در خطوط مختلف به وسیله ماشین آلات این شرکت فرآوری شده  ومحصول نهایی شامل:

خرمای بدون هسته

خمیر خرما و خرمای پرس شده

خرمای خورد شده (مکعبی)

خرما به شکل رطب

شیره خرما

که در ظروف پلاستیکی و انواع دیگر بسته بندی قابل عرضه به بازار داخلی و با صادرات.

کاراصنعت دارای سابقه طولانی در طراحی و ساخت خطوط فرآوری و بسته بندی خرما به شرح ذيل است:
شستشو و انواع بسته بندی خرمای درسته  با و بدون هسته ساده و با روکش شکلات
خط استخراج خمير وشيره خرما
فرآوری خمير خرما بصورت توپی با روکش و يا نوتريشن بار
فرآوری و بسته بندي شيره خرما (تصفيه و تغليظ)
خط قهوه از هسته خرما
خط کامل تهيه 
Mash از ضايعات خرما به منظور تهيه الکل
در ذيل بصورت مختصر به بعضی از خطوط فوق پرداخته می شود: 

الف-خط خرما درسته (WHOLE DATE)

۱ -سيستم فیدر ،سورتینگ ،شستشو ،خشك كن و پاشش پولیش خرما

الف – فيدشامل هاپر ۲۰۰ليتری از جنس استنلس استیل و کانواير تسمه ای شيب دار به عرض ۱۰۰۰ميلی متر ، بطول ۱مترو با موتور گير بکس ۱٫۵HP برای جمع آوری خرما و پخش آن روی کانواير مشبک خشک کن .

فيدر دارای دريچه قابل تنظيم برای توزيع يکنواخت مواد مي باشد.

ب- شستشو و خشک کن

شامل ۳ دستگاه كانواير نواری مشبک ۳ متري به پهنای ۱۰۰ سانت با تسمه از جنس استنلس استیل مشبک مناسب برای شرايط غذايی تونل بمنظور شستشو و خشك كردن با درجه حرارت حداكثر ۹۰-۵۰ درجه (قابل تنظيم ) و بكمك جريان هوای گرم پيش بينی شده است ، تونل اول بکمک بخار یا پاشش آب از بالا و پایین کانوایر امکان شستشوی خرما را دارد. نازلهای پاشش آب و یا بخاربه تعداد ۴ عدد بالای كانواير و ۴ عدد زير تسمه كانواير ميباشد. اين كار به منظور اسپری يكنواخت  روي خرما صورت ميگيرد تونل شستشوی دارای سینی جمع کننده و سیرکولاسیون و فیلتراسیون مجدد آب است.خشک کن دارای دو دستگاه تونل ، هر تونل دارای یکدستگاه مولد هوای گرم با سوخت گاز شهری (امکان استفاده از بخار نیز وجود دارد) ميباشد. روكش تونلها از استنلس استيل و دارای عایق حرارنی در جداره میباشد. ظرفيت تقريبي خط ۶۰-۱۶۰ كيلو گرم آب در ساعت است. كل سيستم از يك تابلوي كنترل مركزي قابل كنترل و تونلها داراي ترمومتر و ترموستات ديجيتال براي كنترل درجه حرارت ميباشند. موتور گيربکس هر کانواير ۲hp است. سرعت حرکت نوار بکمک اینورتر و تابلوی مرکزی متغیر بوده و متناسب با میزان رطوبت و نوع مواد قابل تغییر است.

مشخصات فنی خشک کن
مدلBD1000
عرض نوار1000mm
طول قسمت خشک کن9000mm
توان الکتریکی مصرفی9hp
توان الکتریکی مصرفی60-160 kg/hr
مشخصات هواساز
مدلHAG100
ظرفيت حرارتی کلی هواساز100000
کيلو کالری در ساعت
راندمان%90
درجه حرارت50 – 90
ظرفيت کلی فنها28000 m³/h
مصرف گاز15 – ۲۰ m³/h
توان مصرفی1.5 kw

ج- پاشش پولیش بطول ۲ متر و با نوار از جنس پلاستیک مشبک مقاوم در مقابل حرارت دارای الکترو پمپ و قیف ۵ لیتری و سینی جمع آوری مایع اضافه.ماشین دارای ۴ عدد نازل مخصوص در قسمت بالای کانوابر و ۴ عدد نازل در قسمت زیر آن میباشد و به این ترتیب قادر است مایع را بصورت ذرات میکرونی و کاملا یکنواخت روی میوه پاشش کند.

۲- دستگاه نیمه اتوماتیک  هسته گیر خرما DPN-48A

دستگاه هسته گیرخرما جهت خرما می باشد. دستگاه نیمه اتوماتیک ،استنلس استیل و مطابق با استاندارد غذایی می باشد جدا سازی کامل هسته از خرما ، بدون ایجاد هیچگونه آسیبی به خرما انجام می شود. این دستگاه در خط تولید ،سورت و بسته بندی خرما  کاربرد دارد.

مدل DPN-48A
ظرفیت تولید (Pcs/h) 3000
توان1.5kw 220V
ابعاد دستگاه(mm) 1000*900*900
وزن(kg) 200

۳-دستگاه برش (چیپس)خرما مدل DSL

توان مصرفی 1.1kw/220v-50hz
ضخامت خرما (mm) 3-3.5
ظرفیت (pcs/h) 240000
وزن (kg) 200
ابعاد دستگاه (mm)2300*1250*1200

ب-خط له کن و هسته گیرخرما

 ۱-ماشین فیدر و بخارزنی خرما

ماشین متشکل از مارپیچ پیش برنده واستوانه مشبک ولوله کشی بخار برای نرم کردن خرما با بخار حین حرکت در طول استوانه مشبک با سوراخ ۱۰mm طراحی شده وشامل شفت توخالی وسه طوقه با بازو برای حرکت استوانه وشیشه مارپیچ برای حرکت دورانی روبه جلوی خرما      می باشد, کلیه قسمتهای در تماس با مواد ماشین از AISI304 ,موتور گیر بکس  ۳HP-1400rpm, MVF86/FC I=1/40 می باشد , وزن تقریبی ماشین ۷۰۰kg است.قطر استوانه ۷۰۰mm وطول آن ۳۰۰۰mm است.

۲-ماشین نورد خرما

ماشین بوسیله حرکت رفت وبرگشتی یک اهرم خرمای گرم شده را ازطریق قیف ورودی از بین دو غلطک عبور داده واز زیر خارج می کند .

ابعاد ماشین ۱۶۵۰*۸۰۰*۶۰۰mm وموتور گیر بکس آن MVF62/FC  I=1/10-1.5HP-1400rpm است.

کلیه قسمتهای در تماس با مواد ماشین از AISI 304  می باشد.

۳- انتقال تسمه ای

بعرض ۳۰۰mn وبطول ۳۰۰۰mm ,تسمه از نوع PVC سفید بافته شده مخصوص صنایع غذایی ودر فواصل ۳۰۰mmدارای دیواره آپارات شده به ارتفاع ۵۰mmمی باشد , انتقال دردو طرف دارای کناره ۱۰۰mm برای جلوگیری از ریزش خرما است.

توان موتورگیربکس MVF62/FC  I=1/15-1hp-1400rpm می باشد.

بدنه کانوایر از ورق ۲  استنلس استیل ۴۲۰ است.

۴- مخلوط کن دو شفت و دوجداره ۲۵۰۰ لیتری

از نوع  PADDLE طول مخزن میکسر ۵۰۰۰mm وعرض تقریبی آن ۵۵۰mm می باشد, میکسر دوجداره ودارای لوله کشی بخار وآب گرم جدا گانه روی جداره می باشد. لوله کشی بخار دارای عایق حرارتی باروکش استنلس استیل می باشد .

جداره داخل میکسر از ورق ۴ با جنس AISI420 می باشد.وزن تقریبی جداره داخلی ۴۵۰kg وجداره خارجی ۴۰۰kg است .گیر بکس از نوع هم محور با توان ۲۰HP ودور ۱۷٫۵rpm می باشد شفتها از نوع لوله توخالی با بازو های پیچ ومهره شده وپارو از ورق مشبک زاویه دار برای ایجاد حرکت رویه جلو خمیر خرمامی باشد وبازو ها با زوایای ۴۵ درجه نسبت به یکدیگر درخلاف جهت حرکت عقربه ساعت روی شفت سوراخکاری شده اند .کلیه قسمتها در تماس با مواد AISI304  می باشد.

۵- مارپیچ انتقال دهنده خمیر

به قطر ۲۵۰mm وطول ۲۳۰۰mm دارای موتور گیربکس   ۲HP1400rpm -MVF86FC I=1/64گام پره ها۱۰۰mm وظرفیت انتقال مواد ۶TONS/hr  است.کلیه قسمتهای درتماس با مواد از جنس AISI304 می باشد.

۶-فیدر وهسته گیر خرما

دارای قیف ومارپیچ ورودی که با مالش خمیر خرما روی یک شبکه

گوشت َآنرا از زیر خارج نموده و هسته را از جلوی دستگاه بیرون میدهد. خرما یا خمیر هسته دار خرماپس از عبور از قسمت فیدر به  طول ۴۰۰mm به قسمت دوم که در آن از شبکه ای از تسمه های تیز استنلس استیل استفاده شده خرمای باقیمانده روی هسته با روش Peeling ازآن جدا شده و از زیر وداخل ظرف تخلیه می شود. ابعاد ۱۱۳۰*۶۰۰*۱۰۰۰*mm وتوان موتور گیربکس ۱hp-1400rpm  MVF62/FC I=1/10 است.

هسته های خرما از قسمت جلوی مارپیچ واز طریق یک دریچه تخلیه می شوند.

پ-خط بسته بندی مارمالاد و مربای خرما

۱-   بطري شوي ۶ نازله تمام اتوماتيك مدل  RIN6

براي شستشوئي جار و بطري از جنس پلاستيك يا شيشه اي . اپراتور ظروف را در ابتداي كانواير قرار مي دهد و ماشين پس از متوقف كردن ظروف ۶ عدد ظرف را گرفته و با دوران ۱۸۰ درجه از روي كانواير حركت ميدهد و روي نازلهاي پاشش قرار ميدهد . ظروف با فشار آب داخل يك مخزن استنلس استيل كه توسط يك پمپ سانتريفوژ استنلس استيل تامين ميشود شستشو شده و مجدداً به روي كانواير بر ميگردند. در مسير سيركولاسيون آب از فيلتر PP براي فيلتراسيون  ذرات جامد استفاده ميشود . آب داخل وان پس از يك يا دو شيفت كار تخليه و مجدداً وان با آب پر ميشود.

۲-پركن دو نازله مواد غليظ تمام اتوماتیک TI2000

پركن دو نازله، سيلندر و پيستوني براي مواد غليظ با شرايط كاملا” بهداشتي و منطبق با بالا ترين استانداردهاي صنايع غذائي. ماشين داراي قيف ۸۰ ليتري دو جداره همراه با المنت حرارتي و ترمومتر ترموستات و همزن براي رقيق كردن مواد با درجه حرارت قابل تنظيم، دو دستگاه سيلندر و پيستون با حجم قابل تنظيم از ۲۵۰ تا ۱۰۰۰ سي سي. كليه قسمتهاي در تماس با مواد و روكش ماشين از استنلس استيل ۳۰۴ ميباشد. ماشين همچنين داراي ۳ متر كانواير با زنجيرپلي آميد با محرك مستقل به توان نيم اسب.

۳- CAPRN

دربند نیمه اتوماتبک جهت دربندی ظروف پلاستیکی و شیشه ای ، درب گذاری توسط دست انجام میشود و ماشین به وسیله کله گی مخصوص، آن را با لنگر قابل تنظیم ار طریق پک کلاچ اصطحکاکی می پیچاند.

بعد ار درب بندی مجددا ظرف بوسیله اسپراکت روی کانوایر آمده و به ادامه خط متنقل میگردد.

ماشین قابل تبذیل شدن به تمام اتوماتیک نبز می باشد.

سرعت 20ظرف در دقيقه
حد اكثر قطر درب ظرف 120 ميليمتر
طول ظرف (قابل تنظيم ) 60-320 mm
توان موتور hp1
ابعاد ماشین 1800x 600 x 700 mm
وزن ماشين Kg400

۴- ميز گردان پخش يا جمع كننده: 

برای پخش ظروف در ابتدای خط با جمع آوری در انتهای خط.

قطر میز ۱m و تمام قسمت های در تماس با طروف ار جنس استنلس استیل می باشد.

برای مشاوره رایگان و دریافت قیمت با ما در تماس باشید